Articole & Tutoriale VoIP

Transferul unui apel telefonic prin intermediul telefoanelor SIP

21 Dec 2009

Update 2012: Modelele prezentate in cadrul acestui tutorial au fost inlocuite cu noile modele 67xxi.

Telefoanele VoIP ofera numeroase functionalitati ca numere "rapide", apel in asteptare, transferul apelului direct sau anuntat, precum si multe altele. Aceste functionalitati sunt des intalnite in aplicatii de tip secretariat, call center, receptie si permit unui utilizator sa mute/transfere un apel telefonic, de la un telefon sau consola telefonica, catre extensia solicitata.

Transferul apelului se poate efectua anuntat (Attendant Transfer) sau neanuntat (Blind Transfer).

In cazul in care apelul este transferat anuntat (Attendant Transfer), extensia solicitata de catre apelant este notificata de catre utilizator (receptie). Aceasta operatiune este de obicei facuta prin punerea apelantului in modul "asteptare" si apelarea extensiei solictate. Aceasta este notificata si daca doreste sa accepte apelul, transferul are loc. In cazul in care extensia solicitata nu accepta apelul, utilizatorul revine la apelant notificandu-l ca extensia solicitata nu este disponibila.

Pe de alta parte, un transfer poate fi facut si fara notificarea extensiei solicitate, apelul fiind pur si simplu transferat de catre utilizator (Blind Transfer) extensiei vizate.

In cele ce urmeaza vom prezenta cum se efectueaza un transfer de tip attendant (anuntat) si blind (neanuntat), folosind telefoanele SIP Aastra si CISCO SMB.

Transfer anuntat de pe telefoanele Aastra

Pentru efectuarea testelor au fost folosite telefoane Aastra dintr-o gama mai veche, si anume 9112i si 9133i. Am ales aceste telefoane datorita intrebarilor sosite de la o serie de clienti, care ne cereau informatii despre cum pot efectua astfel de transferuri de pe aceste modele. Modele Aastra 480i si cele din gama Aastra 6xi au venit in intampinarea utilizatorilor prin afisarea optiunilor de transfer pe ecranul echipamentelor. La modelele 9112i si 9133i aceasta operatiune se efectueaza printr-o combinatie de butoane, descrisa in cele ce urmeaza:

  1. Un apel soseste la receptie si se solicita o convorbire telefonica cu o anumita extensie.
  2. Utilizatorul de la receptie apasa pe butonul "Xfer" situat pe telefonul Aastra si apeleaza extensia solicitata.
  3. In momentul acesta apelul initial este trecut in modul "Asteptare".
  4. Se notifica extensia solicitata asupra apelului in asteptare.
  5. In cazul in care extensia este disponibila se revine la apelant prin apasarea pe butonul "Swap", in cazul modelului Aastra 9112i, si "Line 1" pentru modelul 9133i.
    Aastra 9112i Aastra 9133i
  6. In continuare pentru a pune in legatura apelantul si extensia solicitata se apasa pe butonul "Xfer"
  7. Daca extensia solicitata nu este disponibila se notifica apelantul dupa care se inchide apelul.

Transfer neanuntat de pe telefoanele Aastra

  1. Un apel soseste la receptie si se solicita o convorbire telefonica cu o anumita extensie.
  2. In continuare pentru a pune in legatura apelantul si extensia solicitata se mai apasa inca odata pe butonul "Xfer"

Procedura se efectueaza la fel pentru ambele modele de telefoane Aastra.

Transfer anuntat de pe telefoanele Aastra echipate cu consola

In gama de echipamente VoIP oferita de catre Aastra se regasesc si modele de telefoane la care se pot cupla console telefonice pentru utilizarea in regim de secretariat/receptie. Acestea sunt:

Transferul unui apel se realizeaza in mare la fel ca si in cazul telefoanelor la care nu este cuplata consola, dupa cum urmeaza:

  1. Un apel soseste la receptie si se solicita o convorbire telefonica cu o anumita extensie.
  2. Utilizatorul de la receptie apasa pe butonul"Xfer" situat pe display-ul telefonului. De pe consola telefonica se alege butonul care corespunde extensiei solicitate si se apeleaza extensia solicitata.
  3. In momentul acesta apelul este trecut in modul "Asteptare".
  4. Se notifica extensia solicitata asupra apelului in asteptare.
  5. Pentru a pune in legatura apelantul si extensia solicitata se apasa inca odata pe butonul "Xfer" situat pe display-ul telefonului Aastra.
  6. Daca extensia solicitata nu este disponibila se revine la apelant, apasand butonul corespunzator liniei pe care a sosit apelul, si se notifica apelantul dupa care se inchide apelul.
Aastra 6757i cu consola 675i

Transfer neanuntat de pe telefoanele Aastra echipate cu consola

  1. Un apel soseste la receptie si se solicita o convorbire telefonica cu o anumita extensie.
  2. Utilizatorul de la receptie apasa pe butonul"Xfer" situat pe display-ul telefonului. De pe consola telefonica se alege butonul care corespunde extensiei solicitate si se apeleaza extensia solicitata.
  3. In continuare pentru a pune in legatura apelantul si extensia solicitata se mai apasa inca odata pe butonul "Xfer" situat pe display-ul telefonul.

Transfer anuntat de pe telefoanele Cisco - Linksys

In cazul telefoanelor Linksys au fost folosite modelele din gama SPA9xx.

Pasii necesari sunt:

  1. Un apel soseste la receptie si se solicita o convorbire telefonica cu o anumita extensie.
  2. Utilizatorul de la receptie apasa pe butonul corespunzator functiei "Xfer" situat pe ecranul telefonului.
    Cisco-Linksys SPA922 Cisco-Linksys SPA942
  3. In momentul acesta apelul este trecut in modul "Asteptare".
  4. Se notifica extensia solicitata asupra apelului in asteptare.
  5. In cazul in care extensia este disponibila se revine la apelant prin apasarea pe butonul corespunzator liniei pe care a sosit apelul, in cazul modelelor SPA941/SPA942 (butonul care clipeste ). Pentru modelele SPA921/SPA922 se inchide apelul efectuat catre extensia solicitata asezand receptorul in furca, dupa care se apasa pe butonul corespunzator functiei "resume" si se ridica din nou receptorul.
    Cisco-Linksys SPA922 Cisco-Linksys SPA942
  6. In continuare pentru a pune in legatura apelantul si extensia solicitata se apasa pe butonul corespunzator functiei "Xfer", atat in cazul modelelor SPA941/SPA942 cat si SPA921/ SPA922.
  7. Daca extensia solicitata nu este disponibila se notifica apelantul dupa care se inchide apelul.

Transfer neanuntat de pe telefoanele Cisco - Linksys

  1. Un apel soseste la receptie si se solicita o convorbire telefonica cu o anumita extensie.
  2. Utilizatorul de la receptie apasa pe butonul corespunzator functiei "Xfer" situat pe ecranul telefonului.
  3. In continuare pentru a pune in legatura apelantul si extensia solicitata se mai apasa inca odata pe butonul "Xfer".

Procedura se efectueaza la fel pentru ambele modele de telefoane Linksys.

Transfer anuntat de pe telefonul CISCO-Linksys echipat cu consola

Telefonul SPA962 este singurul din gama SPA9xx care suporta conectarea unei console telefonice cu 32 de butoane SPA932. Transferul unui aple se efectueaza dupa cum urmeaza:

  1. Un apel soseste la receptie si se solicita o convorbire telefonica cu o anumita extensie.
  2. Utilizatorul de la receptie apasa pe butonul"Transfer" situat pe display-ul telefonului. De pe consola telefonica se alege butonul care corespunde extensiei solicitate si se apeleaza extensia solicitata.
  3. In momentul acesta apelul este trecut in modul "Asteptare".
  4. Se notifica extensia solicitata asupra apelului in asteptare.
  5. Pentru a pune in legatura apelantul si extensia solicitata se apasa pe butonul "XferLine" situat pe display-ul telefonului CISCO-Linksys.
  6. Daca extensia solicitata nu este disponibila se revine la apelant, apasand butonul corespunzator liniei pe care a sosit apelul, si se notifica apelantul dupa care se inchide apelul.
CISCO-Linksys SPA962 si SPA932

Transfer neanuntat de pe telefonul CISCO-Linksys echipat cu consola

  1. Un apel soseste la receptie si se solicita o convorbire telefonica cu o anumita extensie.
  2. Utilizatorul de la receptie apasa pe butonul"Transfer" situat pe display-ul telefonului. De pe consola telefonica se alege butonul care corespunde extensiei solicitate si se apeleaza extensia solicitata.
  3. In continuare pentru a pune in legatura apelantul si extensia solicitata se apasa pe butonul "XferLine" situat pe display-ul telefonul.

Alternative

O alta alternativa, pe care o si recomandam, este aceea ca operatiile de transfer sa fie facute prin facilitatile oferite de centrala de tip PBX. Aceasta poate fi configurata sa efectueze o multitudine de operatii, prezente pe telefoanele SIP IP, prin configurarea unui cod de taste (ex: "*2" pentru functia de transfer anuntat si "##" pentru functia de transfer neanuntat), ce poate fi tastat de pe orice telefon cuplat la server. Astfel se elimina multitudinea de pasi, descrisi mai sus, necesari efectuarii diferitelor operatiuni de pe telefoanele SIP.

 

Asteptam comentariile si sugestiile dumneavoastra pe adresa info@modulo.ro cat si pe forumul VOIP - totul despre voice over ip, cu subiectul Transferul unui apel de pe telefoanele SIP.