Articole & Tutoriale VoIP

Beneficiile utilizării soluţiilor VoIP PBX

04 Feb 2013

Centralele telefonice care oferă suport pentru comunicaţii de tip voce şi video folosind protocol IP sunt din ce în ce mai căutate de companiile de toate dimensiunile pentru beneficiile pe care le oferă faţă de centralele telefonice tradiţionale (analogice sau digitale). Între aceste beneficii putem aminti:

  • Economii prin utilizarea eficientă a resurselor existente - nu necesită utilizarea unei infrastructuri suplimentare, comunicaţia între birourile companiei fiind efectuată prin reţeaua de date internă

  • Costuri scăzute - permit utilizarea furnizorilor de servicii VoIP care oferă, de obicei, costuri mai scăzute faţă de furnizorii de telefonie analogică pentru anumite destinaţii. De asemenea, oferă soluţia practică de a efectua apeluri gratuite către alţi utilizatori VoIP şi de a căuta calea cea mai ieftină pentru efectuarea unui apel naţional sau internaţional.

  • Economie de timp
    • configurare simplificată, prin utilizarea unei interfeţe grafice
    • mutarea unei extensii se face prin simpla mutare a telefonului, nefiind necesară o re-configurare în panoul de distribuţie

  • Posibilitatea implementării unui sistem de comunicaţii evoluat ce permite firmelor mici şi mijlocii să funcţioneze ca o organizaţie mare - prin integrarea cu sisteme externe (e-mail, baze de date, recunoaştere vocală, sisteme de mesagerie electronică)

  • Fluidizarea şi eficientizarea activităţii prin funcţionalitaţi avansate, uşor de utilizat, ce se potrivesc atât în cadrul unei firme cu 10 angajaţi câ şi într-un birou de 200 de persoane, cum ar fi:
    • cozi de asteptare, meniuri interactive (IVR), înregistrarea apelurilor, mesagerie vocala şi camere de conferinţă
    • utilizarea extensiilor la distanţă, utilizându-se canale VPN sau conexiuni la Internet
    • posibilitatea de a utiliza extensii de tip softphone (aplicaţii ce rulează pe PC-uri sau telefoane mobile)

În cazul alegerii unei soluţii personalizate OpenSource (sistem de operare Linux, server de telefonie Asterisk şi interfaţa FreePBX), acest fapt aduce beneficii suplimentare:

  • Costuri scăzute de utilizare
    • lipsesc costurile specifice soluţiilor comerciale (licenţiere per sistem, per canal de ieşire, per extensie, etc)
    • posibilitatea de a folosi orice echipamente hardware deja existente în infrastructura IT a companiei
  • Eficienţă la configurările ulterioare - ceea ce reduce dependenţa faţă de furnizorul soluţiei, atât pentru suport cât si pentru dezvoltări ulterioare, permiţând atât accesul la codul sursă cât şi posibilitatea de a-l modifica

Mai jos sunt exemplificate caracteristicile sistemelor hardware care pot asigura funcţionalităţile unei centrale VoIP personalizate.

Soluţie Extensii Apeluri simultane Procesor Memorie Tip carcasă
Birou mic până la 10 max 4
1 core @ 2Ghz
1 Gb birou/perete
Birou mediu
până la 30
max 10
1 core @ 3Ghz
1 Gb birou/perete
Filială până la 200
max 50
2 core @ 3Ghz
2 Gb rack
Companie până la 1000
max 400
4 core @ 3Ghz
4 Gb rack