Articole & Tutoriale VoIP

Despre VoIP

01 Feb 2007

In ultimul timp auzim peste tot despre noile tehnologii in domeniul telecomunicatiilor: camere de conferinta, extensii interne sau virtuale, linii interne, VoIP, PBX si IVR. In cele ce urmeaza incercam sa demistificam acesti termeni printr-o introducere graduala in lumea telecomunicatiilor software.

Ce este VoIP?

Prescurtarea de la "Voice over Internet Protocol", VoIP desemneaza tehnologia care asigura transmisiuni de voce si video prin intermediul retelelor de calculatoare. Aceasta tehnologie a fost dezvoltata ca alternativa la telefonia clasica. Ea ofera posibilitatea de implementare a unor servicii ce nu puteau fi oferite anterior la costuri scazute, cum ar fi: apel in asteptare, identificarea apelantului, crearea de extensii in alte locatii decat cea deservita de centrala, posibilitatea de conectare la mai multi furnizori de telefonie printr-o singura conexiune sau posibilitatea de alegere a rutei optime din punct de vedere al costului per apel.

Ce este un PBX?

Prescurtarea de la "Private Branch eXchange" un PBX este o centrala telefonica care deserveste exclusiv membrii unei organizatii. Selectia liniei pentru efectuarea apelurilor externe (din interiorulul PBX-ului catre ceilalti abonati ai sistemului public de telefonie) se face automat iar telefoanele conectate la PBX sunt denumite extensii.

Un PBX ce foloseste tehnologia VoIP este un echipament sau server de comunicatii instalat in orice fel de retea de calculatoare, la care se pot conecta calculatoare sau aparate telefonice pe post de extensii interne. Centrala va coordona apelurile intre extensii, apelurile inspre / dinspre exterior precum si aplicatiile specifice fiecarei centrale (cum ar fi casute vocale, camere de conferinta sau agenda telefonica).

Majoritatea companiilor mijlocii folosesc centrale PBX datorita costurilor de conectivitate reduse, in comparatie cu asocierea unei linii externe fiecarui telefon din companie. Tehnologia VoIP ofera in plus posibilitatea efectuarii de apeluri externe la costuri comparabile celor locale precum si interconectarea centralelor ce sunt conectate prin Internet. O data cu aparitia unor aplicatii software precum Asterisk www.asterisk.org sau Yate yate.null.ro a devenit extrem de simplu si ieftin pentru o companie de dimesiuni mici sau medii sa isi construiasca un PBX utilizand calculatoare obisnuite pe post de server de comunicatii.

De ce ai nevoie pentru a instala un PBX VoIP?

Pentru a instala un PBX VoIP este necesar un server ce are urmatoarele caracteristici: minim 1GHz CPU, 512 GB RAM, 40 GB HDD, interfata de retea, SO (Linux Kernel 2.6) si software PBX. In cazul in care se doreste conectarea la un furnizor de telefonie clasica este necesara instalarea unei cartele telefonice (analogica sau digitala), uzual instalata intr-un bus PCI. Pentru conectarea la un furnizor de telefonie alternativa (VoIP) este necesara existenta unei conexiuni la Internet dimensionata pentru traficul de apeluri simultane ce urmeaza sa fie efectuate (http://www.voip-info.org/wiki/view/Bandwidth+consumption).

Exista mai multe implementari de software PBX insa in continuare ne vom referi la Asterisk. Pentru a veni in sprijinul celor care doresc sa instaleze acest software au fost create doua proiecte - TrixBox www.trixbox.org si AsteriskNOW www.asterisknow.org. Aceste proiecte asigura instalarea sistemului de operare, a aplicatiei Asterisk precum si a interfetelor grafice de configurare si raportare.

Ce ofera in plus un PBX VoIP fata de un PBX clasic?

In instalarea standard regasim meniuri audio, numar nelimitat de extensii interne, camere de conferinta, casute vocale, mesaje vocale via email, extensii mobile, muzica pentru apel in asteptare, programarea in functie de orar, parcarea apelurilor, pager, redirectionarea apelurilor, identitatea apelantului si monitorizarea extensiilor, acestea fiind doar cateva dintre facilitatile pe care le poate oferi o astfel de centrala. Fiind aplicatii software, PBX-urile VOIP pot fi usor modificate pentru a include facilitati si servicii noi sau reconfigurate in functie de preferintele utilizatorilor finali.

Asteptam comentariile si sugestiile dumneavoastra pe adresa info@modulo.ro cat si pe forumul VOIP - totul despre voice over ip, cu subiectul Despre VoIP.