Articole & Tutoriale VoIP

Utilizarea aplicatiei Voicemail Blasting pe Asterisk

05 Aug 2010

Continuam seria de articole care descriu utilizarea aplicatiilor interne, oferite de catre platforma Asterisk, cu descrierea aplicatiei de voicemail blasting. Aceasta aplicatie poate fi configurata prin intermediul "Free PBX" (interfata web de administrare pentru Asterisk) in sectiunea "Internal Options & Configuration". Optiunea ofera posibilitatea ca un mesaj vocal sa fie distribuit mai multor extensii.

Pentru a intelege mai bine cum functioneaza sa luam urmatorul exemplu. Presupunem ca in cadrul departamentului de vanzari, se doreste efectuarea unui anunt catre toti agentii de vanzari, prin care sunt informati ca incepand cu urmatoarea saptamana preturile vor fi modificate. Persoana care face anuntul apeleaza un numar stabilit in prealabil si inregistreaza un mesaj vocal, care va fi distribuit ulterior extensiilor (interioare) asociate departamentului de vanzari.

O alta aplicabilitate a acestei aplicatii este aceea de a distribui unui grup de extensii, mesajele vocale primite de la un apel sosit din exterior. Sa presupunem ca un apelant doreste sa vorbeasca cu un reprezentat al unui departament anume, dar apelul soseste in afara orelor de program. Apelantul este directionat catre un IVR , de unde poate alege catre ce departament sa transmita mesajul (ex. pentru departamentul vanzari apasati 1, pentru departamentul service apasati 2, etc.). Mesajul vocal va fi distribuit catre extensiile (interioarele) asociate departamentului respectiv.

In ceea ce urmeaza vom incerca sa descriem pasii necesari configurarii aplicatiei Voicemail Blasting pentru prima varianta.

Configurarea aplicatiei Voicemail Blasting

Ca si in cazul aplicatiei de conferinta, descrisa in articolul "Utilizarea aplicatiei de conferinta pe Asterisk" , pe sistemul folosit in cadrul testelor a fost instalata o distributie Free PBX v2.6.

  • Se acceseaza interfata de administrare prin intermediul unui browser web
  • In sectiunea "Internal Options & Configurations" se selecteaza optiunea "Voicemail Blasting"
  • In campul "VMBlast Number" se introduce numarul de pe care se va apela aplicatia de voicemail. In cazul exemplului nostru acest numar este 500.
  • In campul "Group Description" se introduce denumirea grupului
  • In campul "Audio Label" se alege mesajul de intampinare folosit la accesarea aplicatiei. Daca se alege optiunea "Read Group Number" in momentul in care se va apela 500, in receptor se va auzi un mesaj de confirmare, pentru a fi sigur ca a fost apelat numarul asociat aplicatiei Voicemail Blasting. Daca se alege optiunea "Beep Only - No Confirmation" in momentul in care se va apela 500 nu se va mai cere nici-o confirmare, un mesaj sonor (beep) marcand intrarea in aplicatia de voicemail
  • Se alege din lista extensiilor disponibile, acelea care se doresc a fi notificate in momentul in care un mesaj vocal este inregistrat, apeland numarul 500
  • Se salveaza setarile efectuate in cadrul pasilor de mai sus
Voicemail Blasting
Voicemail Blasting

Utilizarea aplicatiei de Voicemail Blasting

  • De pe un telefon SIP se introduce numarul asociat aplicatiei de voicemail blasting (in ex. nostru 500)
  • In functie de optiunea aleasa in momentul in care a fost setata aplicatia, se va auzi un mesaj de confirmare sau un apel sonor
  • Se inregistreaza mesajul ce se doreste a fi transmis ulterior. Durata mesajului trebuie sa fie mai mare de 2 secunde
  • Se opreste aplicatia/inregistrarea prin inchiderea apelului
  • Mesajul inregistrat va fi transmis extensiilor avizate. Notificarea acestora se va face in diferite moduri, in functie de echipamentul/aplicatia folosita:
    • telefon IP - pictograma pe display si semnal luminos
    • e-mail
    • softphone - pop up window

Pentru a accesa mesajul de pe extensiile respective, se va accesa casuta vocala aferenta fiecarei extensii in parte. Aceasta a fost setata in cadrul configurarii extensii SIP, descrisa in cadrul articolului "Configurarea unei extensii SIP pentru Asterisk". Casuta vocala se acceseaza formand codul Asterisk "*97", asociat optiunii "My Voicemail" sau "*98" asociat accesarii serviciului de voicemail. In cazul exemplului nostru codurile Asterisk de acces pentru serviciul de Voicemail/My Voicemail, au ramas neschimbate.

Asteptam comentariile si sugestiile dumneavoastra pe adresa info@modulo.ro cat si pe forumul VOIP - totul despre voice over ip, cu subiectul "Utilizarea aplicatiei Voicemail Blasting pe Asterisk".